Regelmatig komt u tijdens het surfen advertentie banners tegen. Deze lokken potentiele klanten met kleuren en aanbiedingen naar een andere website toe, door op de banner te klikken. Er zijn verschillende soorten banners en in dit artikel behandelen we de JPG banners
JPEG is een afkorting van Joint Photographic Experts Group. JPEG en JPG worden vaker door elkaar gebruikt, maar zijn eigenlijk precies hetzelfde. De afkorting JPG is in het leven geroepen omdat vroeger de pc's niet overweg konden met extensie benamingen van 4 letters. JPEG comprimeert een afbeelding. Hierbij worden er pixels samengevoegd of vervaagd. In de afbeelding valt dit niet altijd op, maar hierdoor wordt de bestandsgrootte aanzienlijk kleiner. Hoe hoger de compressie, hoe kleiner het bestand en hoe slechter de kwaliteit.
De JPEG indeling is complex. Er worden een aantal grote stappen na elkaar toegepast om tot het uiteindelijke JPEG bestand te komen. Het menselijke oog is gevoeliger voor helderheid dan voor kleur. Om een bestand kleiner te maken kan er informatie verwijderd worden op zo'n manier dat het zo min mogelijk opvalt. Het verwijderen van kleurdetails valt minder op dan helderheidsdetail. Om deze reden is het zo dat er minder informatie over kleur wordt opgeslagen dan van helderheid.
JPEG banners kennen voor- én nadelen. Het voordeel van JPEG banners is dat ze bijna op ieder apparaat te gebruiken zijn. Het nadeel is dat er geen animatie mogelijk is. De zaken die in de banner staan kunnen dus niet door middel van animatie bewegen, maar enkel vast op een plek staan. Wilt u dus een banner die de aandacht trekt van de doelgroep door middel van animatie, dan moet u niet kiezen voor een JPEG banner.
Banners gebruikt u om potentiële klanten naar een bepaalde pagina te krijgen. Op een banner vindt u informatie over het bedrijf waar u terechtkomt door het logo van het desbetreffende bedrijf in de banner te verwerken. Verder vindt u kort maar krachtig wat ze gaan aantreffen en u vindt er een call to action, zoals een knop waar de gebruiker op moet klikken om door te gaan. Een banner is dus geschikt om via andere webpagina's de doelgroep op uw site te krijgen. JPG banners zijn klein van grootte en laden dus snel, zijn vrij makkelijk te maken en kunnen duidelijk de boodschap overbrengen.
Terug naar overzicht